Cum să dezvolt abilitățile de învățare ale copilului meu?
Cum să dezvolt abilitățile de învățare ale copilului meu?

Cum să dezvolți abilități de învățare?

Și, mai ales, cum să-mi ajut copilul să dezvolte astfel de abilități?

Iată două întrebări care sunt în mintea multor părinți, mai ales acum că a început școala.

Am pășit bine de tot în toamnă și, precum hrănim pământul pentru a da roade, haide să hrănim și mintea pentru a dezvolta o mentalitate de creștere.

Voi dedica luna octombrie acestui subiect atât de ofertant și de interesant pentru toți părinții, indiferent de vârsta copilului. Am început săptămâna trecută printr-o familiarizare cu acest concept și acum continui prin a-l dezvolta.

Mentalitate de creștere înseamnă învățare..…din orice, nu numai din cărți.

Așa cum poate știi….

O abilitate înnăscută poate face minuni numai într-un mediu de creștere corespunzător.

Cel mai deștept și talentat copil poate ajunge un adult de succes numai dacă părinții hrănesc dragostea naturală și înnăscută pentru învățare, astfel încât școala să devină ceva ce copilul vrea să facă, nu trebuie să facă.

In acest scop, mindset-ul nostru poate fi o fundație solidă pentru reziliență și învățare sub toate aspectele ei: atât socio-emoțională, cât și academică.

Așa cum spune Elisabeth Sautter, logoped și speaker profesionist: „Mindset-ul nostru este felul în care interpretăm lucrurile din jurul nostru și asta ne poate da puterea de a gândi pozitiv și de a ne realiza obiectivele.”

Modul în care ne privim pe noi înșine și talentele noastre se reflectă în ceea ce realizăm.

Putem alege să dezvoltăm abilitățile cu care ne-am născut sau putem alege să dezvoltăm obiceiuri noi care vor compensa abilitățile pe care nu le avem sau nu suntem conștienți că le avem.

De multe ori se întâmplă să cădem în plasa unei mentalități blocate sau blocante, care spune: Fie sunt bun la asta, fie nu.

Însă, cu intenție, putem să construim o mentalitate de creștere care spune: Greșelile și defectele mele sunt oportunități de creștere.

Iată diferențele majore dintre cele două feluri de a privi lucrurile.

Mentalitatea de creștere:

Crede că efortul și atitudinea determină abilitățile.

Primește cu deschidere defectele și greșelile.

Acceptă provocările ca parte a procesului de învățare.

Folosește frustrarea ca pe o oportunitate de a învăța să rezolve probleme.

Este încântată să încerce lucruri noi.

Este inspirată de succesul altora.

Privește feedback-ul ca pe o critică constructivă.

 

Mentalitatea blocată:

Crede că talentul și abilitățile sunt statice, te-ai născut sau nu cu ele și asta e.

Ascunde defectele și greșelile.

Evită provocările pentru a preveni insuccesul.

Renunță când este frustrată.

Se limitează la ceea ce știe, nu vrea mai mult.

Se simte amenințată de succesul altora.

Privește feedback-ul ca pe un atac personal.

Mulți dintre noi, părinții, ne trezim că, deși ne dorim să  stimulăm o mentalitate de creștere la copiii noștri, nu prea știm cum să o facem. Asta cu atât mai mult cu cât nu am avut un model în propria noastră familie, în anii noștri de dezvoltare.

Poate fi, așadar, mai complex, dar nu imposibil de realizat.

Nu este niciodată târziu să înveți ceva. Mai mult, adulții și copiii pot exersa împreună, zi de zi, aceste abilități.

 

Cum să dezvolți abilități de învățare?

Laudă efortul, nu realizarea

Auzim tot timpul faptul că ceea ce spunem contează mult și îl impactează mult pe cel cu care comunicăm. Și așa și este.

Nu ne gândim însă că ceea ce noi spunem în exterior, poate deveni ceea ce copilul își spune în interior.

Ca părinți, avem cele mai bune intenții când lăudăm realizarea copilului. Suntem mânați de dragostea adâncă pe care le-o purtăm și de dorința de a-i inspira și de a le cultiva stima de sine. Cercetările au arătat, totuși, că focusarea pe realizare, în loc de efort, are efectul contrar.

Situația 1:

Copilul vine și îți arată ce proiect/desen a făcut.

Tu spui: Uau, ce bine arată! Este cel mai frumos proiect/desen pe care l-am văzut! Ce să mai! Ești un mare artist! Îmi place mult! Este perfect.

Copilul s-ar putea să internalizeze: Ceea ce am făcut a atras mult atenția și am fost lăudat. Sunt un copil bun pentru că am făcut un lucru frumos. Ar fi bine să o țin tot așa.

Pare totul în regulă, nu-i așa? La suprafață doar. Dedesubtul acestei mândrii se cristalizează un mindset blocat, pe măsură ce copilul se străduie din răsputeri să rămână în acea zonă de confort care să-i mențină statutul de ”cel mai bun/talentat copil”.

Când atenția ta, ca părinte, se îndreaptă numai către rezultat, ignorând procesul care a dus la acel rezultat, copiilor începe să le fie frică:

  • de greșeli,
  • de încercările mai puțin reușite,
  • de a face lucruri noi……. în strădania lor de a preveni posibile insuccese.

Carol Dweck, psiholog, cea care a dezvoltat conceptul de mentalitate de creștere și autoarea cărții Mindset spune: Nu putem da copiilor încredere lăudându-le permanent mintea și talentul. Asta duce la îndoială de sine, imediat ce lucrurile devin grele sau ceva merge rău.

Situația 2:

Acum să vedem aceeași situație, dar cu focusul pe efort.

Tu spui: Uau, se vede treaba că ai lucrat din greu la proiectul ăsta. Văd așa multe elemente aici. Și felul în care le-ai îmbinat….Poți să-mi spui mai multe despre cum ți-a venit ideea asta și cum ai ajuns la acest rezultat?

Copilul internalizează: Mama este interesată de munca mea. Mă simt în siguranță să încerc lucruri noi, să creez, să mă exprim, să fac mizerie și să învăț.

Cum să dezvolți abilități de învățare?

Folosește cuvintele potrivite

Iată alte câteva fraze care ajută la dezvoltarea unei mentalități de creștere. Încearcă-le pe acestea, adaptează-le sau găsește altele proprii, potrivite cu situația ta specifică.

Te văd că înveți zi de zi./Greșelile ne ajută să învățăm și să creștem.

Ce soluție ingenioasă ai găsit!/Ai folosit o strategie foarte tare ca să rezolvi puzzle-ul/problema.

Exersezi/lucrezi așa de mult și asta se vede./Este în regulă să mai iei și câte o pauză și apoi să reiei lucrul.

Văd că te strădui cu tema asta deși pare greu de realizat/făcut/rezolvat.

Poți să faci lucruri complicate/complexe. Am încredere în tine./Pari foarte hotărât să-ți dai seama cum funcționează/să duci până la capăt provocarea.

Pe lângă vorbele pe care le rostim, o importanță mare are, așa cum am mai spus de câte ori am avut ocazia, să ne setăm așteptări potrivite vârstei și nivelului de dezvoltare în care se află copilul. (găsești mai multe detalii în articolul anterior)

Dacă nu ai citit încă articolul Cum să obținem o mentalitate de creștere, îl poți citi AICI.

Dacă ești interesată de subiect, articolul de săptămâna viitoare te va interesa foarte mult.

Să fii inspirată!

Claudia

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.