Întoarcerea la școală poate fi entuziasmantă pentru unii copii. Pentru alții, în special cei care trec de la școala primară la gimnaziu sau de la gimnaziu la liceu, întoarcerea la școală este plină de anxietate.
Indiferent în care categorie se află copilul tău, iată câteva ponturi pentru a face întoarcerea la școală mai blândă, mai puțin înfricoșătoare. Recomandările sunt de ajutor pentru tot parcursul școlii.
Întoarcerea la Școală – Planul săptămânal
Duminica: Transformăm teama zilei de luni
Dacă adolescentul tău manifestă anxietate, dureri de stomac, îngrijorare, etc, în legătură cu săptămâna care urmează, asta cu siguranță că îi strică sfârșitul de week-end. Se întâmplă și la case mai mari, adică la adulți. Sunt totuși câteva lucruri cu care îl poți ajuta pentru a-i reduce din angoasă.
De exemplu, stabilirea unui obicei pentru ziua de duminică seara, poate aduce liniștea ca prin farmec.
În loc să se mai frământe că urmează o nouă zi de luni sau o nouă săptămână, un obicei format sau o tradiție, dacă vrei, îi dă copilului șansa să aștepte cu nerăbdare seara în care veți face ceva special.
Nu contează ce alegi să faci, atât timp cât ritualul este special rezervat pentru duminică seara: ieșiți la o pizza, vă uitați la un film împreună, jucați un videogame împreună.
Încurajează-l, de asemenea, să nu-și lase temele până în ultimul moment și să-și verifice planner-ul, agenda, notițele – dacă are așa ceva- astfel încât să fie liniștit că totul este pregătit.
Întoarcerea la Școală
Luni: Îmblânzirea panicii
Cum îmi voi găsi clasa în noua clădire? Cum mă voi împrieteni cu cineva? Dacă nimeni nu ma va plăcea! Dacă nu voi plăcea pe nimeni! Dacă nu am cu cine să stau în pauze! Dacă vom da teste și nu voi ști! Dacă mă fac de rușine de la începutul școlii!
Pentru fiica mea, de exemplu, prima zi de școală a fost covârșitoare. Liceul în care învață este o clădire veche, foarte mare, cu săli de clasă înalte și uși pe care abia le deschid doi oameni.
Deși dirigintele le-a făcut turul clădirii, la finalul zilei nu mai știa bine nici unde este clasa ei. Se întreba dacă o s-o nimerească a doua zi.
Un lucru este sigur: Elevii sunt agitați în legătură cu logistica, iar…..
Frica de necunoscut este uriașă.
Ce ar putea ajuta în acest punct?
Ajută-l să se simtă încrezător în el cumpărându-i, dacă îți permiți, exact ce îi place de îmbrăcat la școală, rucsacul pe care și-l dorește, rechizitele pe care le vrea. Plecarea de acasă va fi astfel cu sentimentul că se simte bine în pielea lui. Este ca o ancoră în ceva ce îi dă siguranță.
Pentru cei mai mici, de ajutor ar fi și întâlnirea cu copii care frecventează aceeași școală. Se reduce astfel sentimentul de necunoscut.
Întoarcerea la Școală
Marți: Stăpânește-ți impulsurile
Majoritatea părinților, inclusiv eu, vor să știe cum a fost ziua de școală, mai ales la începutul ei când totul e nou.
Dar, fie că e prima săptămână, fie că e a 20-a, întrebarea….
Cum a fost la școală azi?
…..în minutul imediat următor după ce intră pe ușă, este de departe una dintre cele mai nesuferite din punctul de vedere al copiilor.
Dacă ești norocoasă, primești o ridicare din umeri, un mormăit de Bine, iar în cazuri mai rare, o relatare scurtă a ceea ce s-a întâmplat.
Dacă nu, poți să asiști pe neașteptate la o răbufnire a adolescentului tău, care nu este altceva decât o eliberare a anixietății de peste zi.
Oricum ar fi, ceea ce nu primești este informația detaliată, așa cum o dorești tu.
Adevărul este că primul lucru de care are nevoie copilul tău este o îmbrățișare sau o prăjiturică și, cu siguranță, timp de decomprimare.
Dacă sari pe el cu o mulțime de întrebări: Ți-ai făcut vreun prieten? Cu cine ai stat în pauze? Cum au fost profesorii? V-au dat teme? Cum sunt colegii tăi?.…tot ceea ce vei obține este o creștere a anxietății.
Amână chestionarea pentru mai târziu, poate chiar la cină când toată familia se adună și își împărtășește experiența de peste zi. În felul acesta, copilul nu se mai simte ca fiind în bătaia puștii. Iar întrebările pot fi ajustate, schimbate, deschise:
Care a fost cel mai incitant moment al zilei?
Întoarcerea la Școală
Miercuri: Planul de atac
După primele zile de școală, putem spune că încep să se mai așeze lucrurile, în special pentru cei mai mari.
Pentru cei care sunt la gimnaziu, poate fi în continuare la fel de greu. Ei încă învață să-și managerieze timpul, să-și formeze obiceiuri de învățare și abilități de organizare. Iar jonglatul printre teme, sporturi și alte activități extra-școlare, nu este la îndemâna oricui.
Părinții joacă un rol deosebit în formarea unor obiceiuri care să-i ajute în organizare și să-și dea seama ce funcționează pentru ei.
In ce privește elevii de liceu, deși independența este un obiectiv important, mulți dintre ei au încă nevoie de ajutor.
Asta nu înseamnă să faci tu pentru el, ci să-i oferi o structură și un ghid care să-l ajute.
Despre multe dintre aceste aspecte am vorbit în Audiobook-ul:
Fii antrenorul Adolescentului tău
Întoarcerea la Școală
Joi: Fă diminețile mai puțin haotice
Adolescentul abia poate fi dat jos din pat dimineața. Cu greu își face patul și toaleta de dimineață. Știu. Nu este nimic șocant.
Când să plece la școală, fie că învață dimineața, fie după-amiaza, nu are nimic de îmbrăcat sau nu-i convine nimic, mai ales dacă este fată.
Sare peste micul dejun pentru că e în criză de timp. Își să seama că i-a rămas vreo temă de făcut sau de învățat.
Sună cunoscut?? Dacă da, sunt totuși soluții pentru a face tot ritualul acesta de dimineață, mai puțin haotic și plin de nervi.
- renunță la a mai fi ceasul lui deșteptător. Ori își pune telefonul să sune, dar nu la capul patului, ori îi cumperi un ceas cu alarmă. Este jobul lui să se trezească singur și să plece la școală sau să se apuce de teme, funcție de cum învață.
- învață-l, stabiliți împreună, recomandă-i – alege ce variantă funcționează pentru tine – să-și pregătească hainele cu o seară înainte.
- dacă învață dimineața, rucsacul să fie pregătit tot seara și pus la ușă.
- și……cel mai greu lucru….nu uita de cele 9 ore de somn.
Întoarcerea la Școală
Vineri: Ajută-l, dar nu rezolva pentru el.
La sfârșitul săptămânii, presiunea pe care a acumulat-o, însoțită de puțină dramă, posibil să iasă la suprafață.
A fost greu să-și facă prieteni? A fost cineva rău cu el/ea? L-a luat cineva peste picior?
Este dificil să știi cum să sprijini viața socială a copilului fără să fii prea implicat.
Amintește-i că necesită timp dezvoltarea unei prietenii. Dacă nu se regăsește în cercul de la școală, își poate face prieteni într-o echipă de sport, unde interesele sunt comune.
Sau poate avea el inițiativa formării unei prietenii, cu cineva care pare mai retras.
Un singur lucru nu este recomandat să faci. Să rezolvi problema pentru el.
Ajută-l să-și dea seama ce ar putea face și lasă-l pe el să facă.
Întoarcerea la Școală
Sâmbătă: Distracție în siguranță
Indiferent ce vârstă are copilul tău, fie că e la gimnaziu, fie că e la liceu, este important să te implici în planurile de week-end. Evident, sunt multe variabile aici.
Dar există unele reguli general valabile.
- Regulile și limitele cu care ați fost toți de acord – respectate
- Așteptările – ajustate.
- În situații limită (mă refer aici la cei mari) – petreceri, băutură, droguri, fumat – stabilite coduri verbale de transmis prin mesaje, părintele poate fi omul rău pe care să dea vina ca să se scoată în fața prietenilor din situații jenante.
Dacă vor fi supărați de unele dintre aceste reguli? Da, fii sigură de asta.
Dar mai fii sigură și de faptul că implicarea ta îi dă siguranță, chiar dacă nu va arăta asta.
Fii implicată!
Claudia
Foarte frumos material!Poate dați și dascălilor sugestii!M-ar interesa despre siguranță emoțională a adolescenților!
Multumesc! Am mai scris si voi mai scrie pe marginea stabilitatii emotionale a adolescentilor.:))