Ce pot face profesorii pentru a-si ajuta elevii sa depaseasca stresul anului scolar in conditii pandemice?

Se pare ca atat profesorii, cat si parintii sunt preocupati de faptul ca aceasta generatie de elevi va fi afectata pe termen lung, poate pentru totdeauna, unii dintre ei, de stresul provocat de pandemia globala.

Insa studiile despre rezilienta arata ca si in situatii tensionate si imprevibile, copiii pot sa se descurce.

Adolescentii care vor reusi sa evolueze, sa se dezvolte frumos si sanatos, impotriva tuturor impedimentelor pe care le aduce acest an scolar, vor fi cei care vor avea rezilienta necesara pentru a face acest lucru, adica se vor adapta din mers si chiar daca le va fi greu, se vor mobiliza si vor merge mai departe.

Ce face ca aceasta capacitate de rezilienta sa fie prezenta sau sa se dezvolte in contiuare sanatos, la un copil aflat in stare de stres?

  • Conectarea cu adulti iubitori si rezilienti, la randul lor;
  • Angajamentul in activitati scolare si extrascolare benefice;
  • Un oarecare sens al controlului.

Daca esti profesor si vrei sa iti sprijini elevii in a-si construi aceasta rezilienta, iata trei strategii ce te vor ajuta.

1. Gaseste moduri de a te conecta cu elevii tai

Copiii invata cel mai bine in contextul in care comunicarea cu profesorii lor este calda si autentica.

O relatie puternica elev-profesor poate fi construita chiar si in conditii de pandemie, dar va necesita un extra efort in mediul online sau fizic, in clasa, in conditiile distantarii si al purtarii mastii.

Stiu ca fiecare profesor va fi interesat sa-si predea materia si sa-si desfasoare ora in conditii cat mai bune. 

Acum, mai mult ca niciodata, insa, alocati-va cateva minute pentru a testa, a verifica, a afla cum se simt elevii vostri emotional vorbind si a-i indruma/a-i incuraja cu cateva strategii sigure si, in acelasi timp, care sa le aduca satisfactie, de petrecere a timpului la scoala.

Acum, mai mult ca oricand, mi se pare ca orele de dirigentie si de educatie civica ar trebui sa fie cele mai importante ore din orarul lor, fie ca sunt clasa a V-a, fie ca sunt clasa a VIII-a (si vorbesc ca un parinte al unui copil care trece a VIII-a). 

Stiu, matematica si romana sunt importante, dar nu vor reusi sa faca nici una, nici alta daca nu vor intelege contextul in care traiesc ei acum si daca nu vor fi ei insisi intelesi si echilibrati emotional. 

Poarta catre a invata matematica, romana, fizica, etc le va fi deschisa doar de catre o minte care stie si care intelege si de catre un suflet care se simte vazut.

2. Dati-le elevilor un sens asupra a ceea ce fac

Intelegerea scopului actiunilor/activitatilor lor, a consecintei asupra celorlalti, atenueaza efectele negative ale stresului la copii. 

Ajutati-i sa vada legatura dintre abilitatile pe care le au sau pe care si le dezvolta si obiectivele lor pe termen scurt si lung. 

Aratati-le ca ceea ce invata acum si felul in care aplica ceea ce invata, au efecte asupra tuturor din jurul lor, asupra mediului in general.

3. Oferiti-le predictibilitate si control

Rezilienta se formeaza atunci cand copiii simt ca nu totul in jurul lor este in afara controlului lor, sau altfel spus, ca au un oarecare control asupra a ceea ce se intampla. 

O zi de scoala predictibila este mai usor de parcurs pentru ca stiu la ce sa se astepte. 

Acest lucru se poate face mentinand rutine pe care copiii sa se bazeze si dandu-le posibilitatea sa-si aleaga propriul stil de a invata, chiar si online.

Si…..poate cea mai importanta recomandare…..

Asigura-te ca faci si pentru tine, ce faci pentru elevii tai.

Conecteaza-te cu colegii tai, da un sens actiunilor tale si dezvolta rutine care sa te ajute sa controlezi ceea ce se poate controla.

Chiar si actiuni aparent banale, pot avea efecte extraordinare.

Cu drag,

Claudia

P.S. Nu uita! Feed-back-ul tau este important pentru mine.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.