Cum obținem o mentalitate de creștere pentru noi? Cum îi ajutăm pe copiii noștri să-și formeze o mentalitate de creștere? Și, mai ales….de ce avem nevoie de o mentalitate de creștere?
Iată trei întrebări la care voi răspunde pe scurt în acest material.
Noțiunea de mindset sau, pe românește, mod de a gândi, se referă la perspectiva din care vedem noi că se întâmplă lucrurile în această lume.
Iar această perspectivă ne poate oferi mai departe puterea de a gândi optimist și de a realiza ceea ce ne-am propus……
……sau, din contră, ne limitează în gândire și acțiune.
Evident, nu toți gândim la fel. Evident, fiecare avem perspectiva lui.
Felul în care ne gândim la cine suntem și ce putem face influențează rezultatele noastre….
Influențează dorința de a încerca lucruri noi și de a ne dezvolta abilități noi.
De multe ori ne lăsăm pradă unui mindset fixist, blocat, fără orizonturi. Avem impresia că lucrurile nu se vor schimba niciodată și că nu putem obține mai mult într-o anumită privință.
Mai grav este că și copiii și adolescenții noștri au deja un fel de a gândi în alb și negru. De ce? Tocmai pentru că au primit, de-a lungul anilor, genul de mesaje negative care te frânează din a avea o minte deschisă.
Ei sunt blocați în propriile lor tipare de gândire și cu greu învață din greșeli sau din feedback-ul primit de la ceilalți.
Ei bine, noi, părinții putem să-i ajutăm să scoată capul afară, să iasă din acel mod de gândire și să cultivăm o mentalitate de creștere.
Ce înseamnă o mentalitate de creștere?
Înseamnă să credem că putem mai mult de atât, că putem crește și învăța atunci când suntem dispuși să facem un efort în acea direcție.
O mentalitate de creștere ne ajută să vedem greșelile ca pe oportunități și ne ajută să învățăm și să dezvoltăm abilități noi.
Iată diferențele între o mentalitate blocată și o mentalitate de creștere:
- O mentalitate blocată:
– evită provocările
– evită insuccesele
– renunță ușor
– este rănită de un feedback negativ
– este inflexibilă
– se compară cu alții într-un mod negativ
- O mentalitate de creștere:
– acceptă provocările
– învață din greșeli
– învață lucruri noi
– acceptă critica, o consideră constructivă
– nu renunță
– este orientată către rezolvarea de probleme
Cum obținem o mentalitate de creștere
Deși vrem să-i ajutăm pe copiii noștri să aibă o mentalitate de creștere, se poate întâmpla să nu știm totuși cum să facem asta.
Vestea bună este că să construiești o mentalitate de creștere este precum mersul la sala de gimnastică și punerea mușchilor la lucru. Presupune muncă, dar merită.
Ei bine, antrenamentul creierului pentru un nou mod de gândire îți poate face copilul mai puternic și îl poate ajuta să-și realizeze obiectivele.
1. Unul dintre cele mai bune moduri de a face asta este să începi cu tine însăți/însuți și să îți modelezi propriul fel de a privi lucrurile și de a fi în această lume.
Nu este deloc realist ca un părinte blocat, anxios, deprimat, care nu are curaj să ia decizii, să aibă pretenția de la copilul său să fie altfel.
Copiii noștri sunt ceea ce văd și simt acasă.
2. Poți alege să lucrezi cu tine, în timp ce lucrezi și cu copilul tău.
Asta îi va arăta că nici tu nu ești perfectă, că ai lucruri pe care vrei să le îmbunătățești și că ești dispusă să faci eforturi pentru asta. În același timp, îl va ajuta să nu-i fie frică să încerce lucruri noi.
3. Începe prin a-ți identifica pattern-urile de gândire.
Te simți curajoasă și deschisă atunci când vine vorba de a învăța și a încerca lucruri noi?
Dacă da, asigură-te că spui cu voce tare asta, astfel încât să te audă și copilul.
Dacă te surprinzi evitând noi provocări și rămânând blocată în îndoială de sine, primul pas este să observi asta. Apoi, lucrează pentru a deveni mai flexibilă.
Având grijă de propriile-ți gânduri, copilului tău îi va fi mai ușor să-și adapteze felul de a gândi și de a privi ceea ce se întâmplă cu el și în jurul lui.
4. Cercetările și practica arată că este important să te abții de la a-ți lăuda copilul strict pentru rezultate. În loc de asta, alege să te focusezi, să încurajezi și să apreciezi efortul și munca depusă pentru a ajunge acolo.
Dacă te limitezi în a lăuda copilul pentru rezultate, de exemplu că a luat o notă mare la vreun test, asta va orienta focusul lui numai către linia de finish, către realizarea respectivă.
Apreciind efortul, îi îndrepți atenția către tot ce a făcut ca să ajungă la rezultat.
Lăudându-l tot timpul pentru rezultate, îl înveți să stea într-o zonă de comfort și să nu vrea să încerce lucruri mai grele sau alte chestii mai interesante, mai provocatoare, pentru că el deja și-a atins maximum posibil.
Iar să încerci să faci ceva nou, înseamnă să accepți că s-ar putea să nu-ți iasă sau să mai faci greșeli. El este însă deja croit pe a-i fi frică de eventuale insuccese.
Atunci când ne concentrăm atenția pe proces, pe efortul depus, copiii noștri vor învăța să-și construiască încrederea în deciziile pe care le iau, în felul în care aleg să rezolve probleme și în asumarea responsabilă de riscuri.
5. Când oferi feedback, fii specifică și concentrează-te pe dorința copilului tău de a învăța lucruri noi și de a-și asuma riscuri.
Poți doar să observi și să spui ceva de genul:
Am văzut că astăzi te-ai trezit devreme și te-ai și apucat de lucru. Cred că te simți foarte determinat să faci asta.
Am văzut că ai făcut progrese cu cartea aceea pe care o citești.
6. Fii realistă și adaptează-ți așteptările nivelului de dezvoltare în care se află copilul tău. Asta înseamnă să nu faci comparație cu copii de aceeași vârstă.
Copiii pot avea aceeași vârstă biologică, dar niveluri de dezvoltare diferite.
De exemplu:
- poate că vârsta lui este de 15 ani, dar emoțional este la un nivel de dezvoltare corespunzător unui copil de 10 ani sau mai puțin.
- poate că este un copil foarte deștept, cu un intelect excepțional, dar emoțional și social este mult sub nivelul vârstei lui biologice.
Asta nu înseamnă că este bine sau rău. Înseamnă că este ceea ce este. Înseamnă că este un indicator prețios pentru tine, vizavi de direcția în care ai de lucrat cu el.
Mai multe despre acest subiect găsești în articolul Cum să dezvolți abilități de învățare.
Să fii inspirată!
Claudia